ESPAI DE RELACIÓ MATERNO INFANTIL

image-cd66440d91c799515c76b7f8513aeeff

1. El materno infantil de la nostra parròquia, gestionat per Caritas, porta funcionant 5 anys. És un referent de les obres socials que tan necessita la barriada del Sant Crist de Can Cabanyes. Pots explicar-nos, amb una mica de detall, la vostra petita història?

La resposta de la comunitat parroquial a les necessitats dels veïns del barri ja es feia present a l'església de Montserrat des de feia molts anys, a través de projectes, com ara: l’acollida i lliurament d’aliments, els cursos de llengua i el reforç educatiu, gestionats íntegrament per a voluntaris.

Caritas Diocesana sempre ha tingut com la missió de donar suport i complementar aquesta acció social de les comunitats, i a la vegada detectar i implementar accions que donin suport a noves necessitats no cobertes. És per això que a l’any 2010, amb l’aprovació de la comunitat de la parròquia de Montserrat, s’aproven les obres de condicionament dels locals, que permetien acollir a tots els projectes que venien funcionant fins a la data i inaugurar, a finals de l’any 2013 el Servei Materno Infantil. El projecte compta amb un equip educatiu diari, voluntaris que donen suport setmanalment, i col·laboració/assessorament de serveis i equipaments de la zona, relacionats amb l’àmbit de salut i infància.

2. El matern és un projecte socio-educatiudiari​,de prevenció i acompanyament en la criança, adreçat a mares i nensde 0 a 3 anys.Creieu que s'han aconseguit els vostres objectius, des d'un punt de vista social, en la qualitat de vida de les famílies?

Cada família té un pla de treball individualitzat​, ​adaptat a les seves necessitats ​i motivacions que es revisa periòdicament. ​

El grau d'assoliment dels objectius depèn del procés de cada persona, però en general, fent una mica de balanç d'aquests 5 anys, ens sentim molt satisfets amb els resultats. Les mares, en general, es vinculen fàcilment al projecte i hi participen activament. A part de tots els temes que es treballen en relació a la criança del seu fill/a com ara, el vincle, la comunicació, hàbits d'higiene i alimentació, els límits, etc. el matern és un espai de relació per a elles. Algunes mares venen de fóra i a part de no dominar la llengua, no tenen xarxa social que les pugui donar suport. Per altres mares, que sí que en tenen, el matern els hi serveix per conviure amb noves cultures i trencar idees preconcebudes. Un objectiu transversal, molt important, que es treballa al matern, és el d'apoderament.  Es treballa per ajudar a les famílies, a  que se n'adonin i potenciïn els seus recursos personals i a potenciar la seva participació en la comunitat. Fent un balanç d'aquests 5 anys, ens sentim molt satisfetes, ja que els resultats han estat molt positius.

3. En tot moment, la relació amb el mossén de la parròquia, algunes persones més properes de la comunitat i en general, amb la gent de la barriada, ha sigut molt bona. Com viviu aquest aspecte de la vostra feina? Com integreu la dimensió religiosa de les persones que tracteu?

El suport matern infantil està situat en mig del barri de St Crist i amb el pas del temps els veïns del barri i de la comunitat han anat integrant el projecte. La veritat és que ens han acollit molt bé i la convivència sempre ha estat molt fàcil. La gent del barri sap que treballem amb mares i nadons i sovint ens ofereixen robeta, joguines o qualsevol cosa que pensen que podem fer servir.

El matern està ubicat als locals de la Parròquia de Montserrat però les mares que participen poden ser originàries de diferents països del món amb la qual cosa, tenir una religió i cultura  pròpies. Al matern intentem aprofitar aquesta multiculturalitat, aquest intercanvi religiós, aquesta trobada entre persones i l’intercanvi de les riqueses de cada una, per tal de despertar l’interès i l’aprenentatge mutu, que promogui la inclusivitat i la diversitat, sempre des del respecte i les llibertats individuals.